Pieni hetki, lataa sisältöä...

Hakukoneoptimointi

Paranna kotisivun Google-näkyvyyttä hakukoneoptimoinnin avulla
Etusivu / Palvelut / Hakukoneoptimointi

Tiedätkö mitä on hakukoneoptimointi?
Tältä sivulta löydät tietoa miten parantaa yrityksen sivuston ilmaista näkyvyyttä Googlen hakukoneessa.

Suurelle osalle ihmisistä Googlen hakukoneen toiminta voi olla hämmentävää, mutta ei hätää, voit lukea alta pääpiirteet hakukoneoptimoinnista ja mihin sen avulla pyritään vaikuttamaan. Miksi keskitytään vain Googleen? Koska se on ylivoimaisesti käytetyin hakukone Suomessa yli 96%:n markkinaosuudellaan (elokuu 2017) .

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization)

Hakukoneoptimointi on verkkosivuston sisältöön, käytettävyyteen ja sen toiminnallisuuteen tehtäviä parannuksia sivuston näkyvällä osalla sekä sen taustan tiedostoissa ja lähdekoodissa. Hakukoneoptimoinnilla pyritään nostamaan sivujen sijoitusta Googlen maksuttomissa, eli luonnollisissa hakutuloksissa, kun aiheeseen liittyvillä hakutermeillä tai avainsanoilla tehdään Google-hakuja.

Vaikka onkin ensisijaisen tärkeää, että halutun alan yrityksiä, tuotteita tai palveluita etsivät kuluttajat löytävät kotisivusi hakukoneen avulla, niin sen sisällön hakukoneoptimointia tulee tehdä myös todelliselle käyttäjälle, eikä vain sivustoja indeksoiville hakukoneroboteille. Hyvin suunniteltu ja optimoitu sisältö parantaa sivuston käyttäjäkokemusta.

Huomioi, että kukaan luotettava hakukoneoptimoinnin tekijä tai taho ei voi taata näkyviä tuloksia ja kärkisijaa Googlen luonnollisissa hakutuloksissa yhdessä yössä riippuen jo erilaisista kilpailutilanteista. Päämäärätietoisella ja säännöllisellä hakukoneoptimoinnilla voidaan kuitenkin nostaa sivuston sijoitusta pitkässä juoksussa.

Vaikuta itse: Käyttäjäkokemus ja Hakukonenäkyvyys

Googlen algoritmit käyttävät yli 200:aa signaalia ja kriteeriä, joilla ne arvottavat verkkosivuja hakutuloksiin. Osaan niistä, kuten sivuston tekstisisällön osuvuuteen ja olennaisuuteen sekä kuvien optimointiin, voi jokainen itse sivustoa ylläpitävä vaikuttaa seuraavilla tavoilla:
  • Vältä epäselvää informaatiotulvaa ja pyri jäsentelemään tieto loogisesti sivustolle.
  • Yritä ajatella sivustoa vierailijan näkökulmasta ja pohdi mikä siellä on tarpeellista ja mikä ei.
  • Varmista että sivustolla olevien kuvien tai muiden mediaelementtien tiedostokoko on mahdollisimman pieni.

  • Jos sivusto ei tarjoa vierailijalle ensisilmäyksellä riittävän arvokasta sisältöä, latautuu hitaasti tai ei skaalaudu mobiililaitteen näytölle on suuri mahdollisuus sille, että vierailija palaa hakutuloksiin ja klikkaa kilpailijasi kotisivulle. Tämä sivustolta välittömästi poistuminen vaikuttaa myös sivuston hakukonenäkyvyyteen negatiivisesti.

    Älä siis anna kilpailijoillesi tarpeetonta etumatkaa vaan pyri luomaan verkkosivuillasi vieraileville arvoa tuottava kokemus ja paranna mahdollisuuksia laajentaa asiakaskuntaasi.