Hakukone­optimointi
(Google-optimointi)

Parempi Google-näkyvyys hakukone­optimoinnin avulla
hakukoneoptimointi

Mitä on hakukone­optimointi eli Google-optimointi?

Hakukoneoptimointi eli puhekielessä Google-optimointi on kotisivun sisältöön, käytettävyyteen ja sen toiminnallisuuteen tehtäviä parannuksia sivuston näkyvällä osalla sekä sen taustan tiedostoissa ja lähdekoodissa. Hakukoneoptimoinnilla pyritään nostamaan kotisivujen sijoitusta Googlen maksuttomissa hakutuloksissa, kun aiheeseen liittyvillä hakutermeillä tai avainsanoilla tehdään hakuja.

Miten voit parantaa yrityksen kotisivun ilmaista näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa?

Valtaosalle yrittäjistä hakukoneiden toiminta voi olla hämmentävää, mutta ei hätää, voit lukea alta pääpiirteet hakukoneoptimoinnista ja mihin kotisivun sisällön optimoinnilla pyritään vaikuttamaan. Miksi keskitytään vain Googleen? Koska se on ylivoimaisesti käytetyin hakukone Suomessa yli 93%:n markkinaosuudellaan (Tammikuu 2024).
Vaikka onkin ensisijaisen tärkeää, että halutun alan yrityksiä, tuotteita ja palveluita etsivät kuluttajat löytävät kotisivusi hakukoneen avulla, niin sivuston sisällön hakukoneoptimointia tulee tehdä myös todelliselle käyttäjälle, eikä vain sivustoja indeksoiville hakukoneroboteille. Hyvin suunniteltu ja optimoitu sisältö parantaa yrityksen verkkosivuston käyttäjäkokemusta.
Huomioi, että kukaan luotettava hakukoneoptimoinnin tekijä tai taho ei voi luvata näkyviä tuloksia ja kärkisijaa Googlen maksuttomissa hakutuloksissa yhdessä yössä riippuen jo erilaisista kilpailutilanteista. Päämäärätietoisella ja säännöllisellä hakukoneoptimoinnilla voidaan kuitenkin nostaa sivuston sijoitusta pitkässä juoksussa.
Kokonaisvaltaisen kotisivun hakukoneoptimoinnin hinnat alkaen 599€ + alv.

Pyydä ilmaista kotisivun hakukone­optimoinnin kartoitusta!

    Sivuston osoite *

    Sähköposti *

    Nimi *

    Puhelin

    Lomakkeeseen täytettyjä tietoja ei käytetä markkinointiin.

    Vaikuta itse: käyttäjä­kokemus ja hakukone­näkyvyys

    Googlen algoritmit käyttävät yli 200:aa signaalia ja kriteeriä, joilla ne arvottavat verkkosivuja hakutuloksiin. Osaan niistä, kuten sivuston tekstisisällön osuvuuteen ja olennaisuuteen sekä kuvien optimointiin, voi jokainen itse sivustoa ylläpitävä vaikuttaa seuraavilla tavoilla:
    • Vältä epäselvää informaatiotulvaa ja pyri jäsentelemään tieto loogisesti sivustolle.
    • Yritä ajatella sivustoa vierailijan näkökulmasta ja pohdi mikä siellä on tarpeellista ja mikä ei.
    • Varmista että sivustolla olevien kuvien tai muiden mediaelementtien tiedostokoko on mahdollisimman pieni.
    Jos sivusto ei tarjoa vierailijalle ensisilmäyksellä riittävän arvokasta sisältöä, latautuu hitaasti tai ei skaalaudu mobiililaitteen näytölle on suuri mahdollisuus sille, että vierailija palaa hakutuloksiin ja klikkaa kilpailijasi kotisivulle. Tämä sivustolta välittömästi poistuminen vaikuttaa myös sivuston hakukonenäkyvyyteen negatiivisesti.
    Älä siis anna kilpailijoillesi tarpeetonta etumatkaa vaan pyri luomaan verkkosivuillasi vieraileville arvoa tuottava kokemus ja paranna mahdollisuuksia laajentaa asiakaskuntaasi.