Valtaosalle yrittäjistä hakukoneiden toiminta voi olla hämmentävää, mutta ei hätää, voit lukea alta pääpiirteet hakukoneoptimoinnista ja mihin kotisivun sisällön optimoinnilla pyritään vaikuttamaan. Miksi keskitytään vain Googleen? Koska se on ylivoimaisesti käytetyin hakukone Suomessa
yli 97%:n markkinaosuudellaan (Tammikuu 2019).
Vaikka onkin ensisijaisen tärkeää, että halutun alan yrityksiä, tuotteita ja palveluita etsivät kuluttajat löytävät kotisivusi hakukoneen avulla, niin sivuston sisällön hakukoneoptimointia tulee tehdä myös todelliselle käyttäjälle, eikä vain sivustoja indeksoiville hakukoneroboteille. Hyvin suunniteltu ja optimoitu sisältö parantaa yrityksen verkkosivuston käyttäjäkokemusta.
Huomioi, että kukaan luotettava hakukoneoptimoinnin tekijä tai taho ei voi luvata näkyviä tuloksia ja kärkisijaa Googlen maksuttomissa hakutuloksissa yhdessä yössä riippuen jo erilaisista kilpailutilanteista. Päämäärätietoisella ja säännöllisellä hakukoneoptimoinnilla voidaan kuitenkin nostaa sivuston sijoitusta pitkässä juoksussa.